Ansøgning om sponsorat

--- ANSØGNING OM SPONSORAT ---

 

Jeg vil med denne tekst prøve at give mine råd/vejledning til dig, som er ny/ung i at søge sponsorater - om du skal søge direkte hos en producent/leverandør eller forhandler/butik og hvilket fodarbejde du selv bør gøre forinden.

... Nedenfor vil du læse noget, som du formentlig ikke er enig med mig i, og som du måske endda synes er helt urimeligt - og det er helt ok. Dette er ikke som den virkelige verden ser ud, men kan sætte gang i dine tanker og provokere dig lidt til at tænke over tingene.

Forhandler/butik
Du skal altid tænke over, hvad vi som forhandler/butik får ud af at give dig et sponsorat - om det så er produkter, service på din cykel, penge osv.

Du står langt bedre, hvis du kan fremvise, at du har mange følgere på f.eks. Facebook, Instagram, Twitter eller måske din blog. Synlighed skaber synlighed.

Det påkrævede antal af følgere afhænger dog af, hvor du søger sponsoratet. Hos byens lokale pizzeria eller malerbutik kan du måske slippe afsted med færre følgere og mindre synlighed, fordi I kender hinanden.

Med vores egen butik, Bikesport, som eksempel, så kunne det for os være interessant, hvis du havde en blog el.lign., som blev opdateret hver uge og fulgt af en fast mængde læsere/følgere. Indlæggene kunne omhandle f.eks. nyheder, gode råd, vejledninger, kostforslag, artikler om hvordan det er at træne så meget, osv. osv.

Producent/leverandør
Hvis du søger et sponsorat i form af en cykel eller andet af høj værdi (over DKK 2.000), skal du gå direkte til producenten - f.eks. Scott eller Gripgrab. Hér skal du bare være opmærksom på, at du er blandt 1.000 andre, som også søger det samme som dig. Du skal derfor være meget skarp i, hvad du kan tilbyde, eller være blandt top 5 på eliteplan.

En forhandler får ingenting ud af at sponsorere dig et par Specialized sko til DKK 2.000. Dette vil som tidligere nævnt oftest kun kunne lade sig gøre, hvis man kender dig eller din familie og ønsker at hjælpe lidt.

Jeg vil prøve at sætte det lidt op imod en annonce på Facebook. Hvis vi ”booster” en annonce på et tilbud via Facebook for DKK 2.000, så genererer det typisk et salg på DKK 10-15.000 over den første måned. ... Ville det give det samme, hvis vi gav dig DKK 2.000?

For en 1/2-sides annonce i lokalavisen giver man typisk DKK 3-5.000 og kommer ud til 20-50.000 læsere. ... Ville vi nå ud til ligeså mange via dine sociale medier?

Hvis du f.eks. skal have DKK 200 i timeløn, ville du så kunne hjælpe til i butikken i 10 timer, svarende til DKK 2.000 i sponsorat?

Jeg håber, at dette vil være en hjælp til at tænke over tingene, når du søger rundt omkring.

Held og lykke!