Sund madplan

Eksempel på min madplan

Morgen:
250 gram yogurt (jeg bruger skyr), med frugt og mandler. Personligt blender jeg det hele
undtagen mandler til en smoothie/shake, da jeg ikke er så sulten om morgenen.

Middag:
2/3 af 600 gram kød og 1 kop ris
Kan tilberedes på mange måder, ris kan byttes ud med kartofler osv.
Jeg er personligt fan af at lave det til en simpel risotto

Aften:
1/3 af 600 gram kød fra middag, spises med årstidens salat.

Mellemmåltiderne:
Har også et mellemmåltid, bestående af et stykke frugt og en protein bar (Her er HIGH5 super
anvendelig til cykelryttere, grundet protein/kalorie sammensætning) mellem middag og aften,
samt som snack efter aften måltid.
Ialt ca. 3600 kalorier

Mit eksempel er en åben madplan, hvor jeg overordnet udfra pr. 100 gram indhold, hovedregner
mig til hvordan en normal dag ser ud. Eksempel, jeg ved, jeg vil have dressing på min salat, regn
det med. Jeg ved, jeg skal have noget fast og nemt om morgenen, så det er det samme hverdag.

Jeg ved også ca. hvor meget salat jeg skal tage. Det betyder at allerede efter første dag, ved
jeg at jeg har behov for 600 gram kød dagligt, og 250 gram yogurt, samt 1 kop ris (målt før de
koges), og kan tage det på sjus, hvor meget salat jeg skal have om aftenen. Så er resten til af
tilberedningen med plads til, at man kan være kreativ, på den måde undgår man at føle, at man
er blevet låst fast i en madplan. OBS!!! Kan man ikke leve uden sovs, så gør dig selv en tjeneste
og regn det med, ellers falder du ud af det en dag.

Alt det her betyder også, at man ikke behøver være fanatisk, og have sit eget mad med når man
er ude, eller skal føle det er en snydedag. Man ved nemlig allerede på øjemål hvad ens behov er,
så man kan følge sin TDEE beregning.